مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 مرداد 1399 ساعت 09:452020-08-18بين الملل

کودتای سیاه| 3 روز سرنوشت ساز در آستانه کودتای 28 مرداد 1332


کودتای 28 مرداد نخستین کودتایی بود که با مداخله دو دولت خارجی، برای سرنگون کردن دولت ملی، با همکاری محمدرضا پهلوی و نفوذی های استعمار در کشور ایران رخ داد، - خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: پس از قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران و تصمیم دولت ایران بر خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ایران برخی از جناح های حاکم در انگلستان به فکر انجام کودتا و دخالت نظامی در ایران افتادند.

آنچه انگلستان را ناکام گذاشت انسجام نیروهای طرفدار ملی شدن نفت و مخالفت های اولیه دولت آمریکا با اقدام نظامی بود.

کودتای انگلیسی ـ آمریکایی اما استعمار انگلستان در ساقط کردن دولت ملی مصدق و ناکام کردن نهضت ضداستعماری ملی شدن نفت دست از تلاش برنداشت و برای رسیدن به هدف خود شبکه های جاسوسی خود را در ایران فعال کرد تا در بین صفوف متحد نیروهای ملی شدن صنعت نفت که نیروهای ملی و مذهبی می شدند انشقاق ایجاد کند و متاسفانه به هدف خود رسید.

  آیت الله کاشانی، رهبر مذهبی نهضت و مصدق رهبر ملی نهضت شانس با انگلستان یار شد و ژنرال آیزنهاور از حزب جمهوریخواه در آمریکا به قدرت رسید که از افزایش قدرت حزب توده در ایران و گسترش نفوذ شوروی کشور وحشت داشت.

با روی کار آمدن آیزنهاور، سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر کرد و آمریکا دست یاری به انگلستان داد و برای اولین بار سازمان جاسوسی آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کودتای سیاه| 3 روز سرنوشت ساز در آستانه کودتای 28 مرداد 1332

کودتای سیاه| 3 روز سرنوشت ساز در آستانه کودتای 28 مرداد 1332